Psychoterapie a poradenství

+420 604 576 076

Jindřicha Jindřicha 16, 155 00 Praha 5

banner.png

Relaxační techniky


Co jsou relaxační techniky?

 

Autogenní trénink a Jacobsonova progresivní relaxace

Autogenní trénink je zřejmě nejrozšířenější relaxační technika a ve své původní podobě má dvě formy.
Ve standardní formě se postupně nacvičuje navozování pocitů tíhy a tepla v těle, klidné srdeční a dechové činnosti, pocitu příjemného tepla v oblasti břicha a chladného čela.

Relaxace je zaměřena na všechny velké svalové skupiny. Základem je naučit se uvolňovat kosterní svalstvo a tím ovlivňovat psychickou pohodu. Při cvičení se zaměřujeme na všechny velké svalové skupiny. Naučíte-li se vybrané svaly vnímat a podle potřeby uvolnit či napnout, docílíte prostřednictvím takovéto práce s tělem psychické vyrovnanosti.

 

Řízené dýchání, meditace

Jde o cvičení zaměřené na psychickou i tělesnou relaxaci – uvolnění.
Působí uvolňujícně při stresu, nadměrné zátěži, nespavosti, chronických bolestech, různých psychosomatických onemocněních (nemoci, které souvisí s psychikou čověka).
Využívá se u úzkostných a depresivních poruch k navození uvolnění a překonávání psychosomatických projevů neuróz.

Relaxační techniky mají i širší uplatnění při zvládání zátěžových situací obecně. Je možné se je naučit na základě terapeutického vedení. Techniky terapeut přizpůsobí situaci a problémům klienta.

 

Příběh z praxe:

Na terapii se objednala mladá žena kolem třiceti let. Jejím problémem byl vleklý stres v práci, obavy ze ztráty zaměstnání. Klientka špatně spala, dlouho usínala a brzy se probouzela. Cítila se unavená a v neustálém napětí. Často ji bolela hlava a brala analgetika proti bolestem hlavy i zad.

Začaly jsme trénovat relaxační cvičení. Klientka se měla v křesle uvolnit, zavřít oči. Nejprve se učila jen tak sedět, nechat myšlenky proudit a nijak se nestresovat. Cvičila i doma. Poté jsme přidaly nácvik tepla a tíže v celém těle, pravidelného dechu a pocitu klidu a uvolnění. Toto si pak trénovala doma a zkoušela před spaním Podařilo se jí usínat lépe a vydržela časem spát celou noc klidně.

Proti stresu a pocitu neustálého napětí jsme trénovaly svalovou relaxaci pro uvolnění jednotlivých svalových skupin. Toto cvičení si klintka trénovala i v práci při pracovní pauze. Časem to zvládala natolik dobře, že se dokázala zbavit napětí během několika minut.

Bolesti hlavy se zmírnily, v práci se mohla klientka soustředit lépe na práci, dostavily se i lepší pracovní výsledky a obavy ze ztráty práce se už nevracely tak často jako dříve. Doma se dokázala uvolnit natolik, že si nepřipadala „jako když má prasknout“ jako na začátku terapie. Terapie trvala 3 měsíce a klientka i doma intentzivně trénovala relaxační cviky.

 

relaxační techniky v psychoterapii

Privátní psycholog a psychoterapeut v Praze 13 nabízí individuální psychoterapii, párovou terapii, manželskou a rodinnou psychoterapii a homeopatickou léčbu psychických potíží. Internetová poradna, konzutace online, telefonické poradenství.